Iskola-előkészítés, iskolaérettség-vizsgálat, készségfejlesztés

... hogy az iskolába járás öröm legyen, és ne kudarcok sora gyermeknek, szülőnek.

 

Az iskolakezdés sikerességében meghatározó szerepet játszik, hogy hol tart a gyerek azoknak a készségeknek az elsajátításában, amelyekre az iskolai tanulás építkezik. Hol tart az anyanyelv fejlődésében? Van-e elemi számfogalma? Megvannak-e már az írástanulás megkezdéséhez elengedhetetlen idegrendszeri, finommotorikai feltételek?

Korábbi kutatásokból ismeretes, hogy e készségek fejlődése időben elnyúló, évekig tartó folyamat. Iskolába lépéskor többévnyi fejlettségbeli különbség mutatható ki a gyerekek között. Iskolakezdéskor a tanulók egy részénél a készségek fejlettsége csak a 4-5 évesek átlagos szintjének felel meg. Ezt a hátrányt, elmaradást az iskola nem tudja behozni. A hátránnyal indulók jelentős része végérvényesen leszakad a társaitól az első iskolai évek alatt. Az iskolakezdés sikeressége a gyerekek jövőjét életre szólóan meghatározhatja. A gyerekek közötti különbségek nagysága csak növekszik az iskolai évek alatt.

A sikeres iskolakezdéshez elengedhetetlen, hogy a tanulás örömöt adjon a gyereknek. Ha az első tapasztalatok az iskolában kudarcokkal járnak, akkor nehezen válthatók ki újra a tanulás motívumai. Ha ez bekövetkezik, a gyereknek nem lesz késztetése arra, hogy energiát, időt fektessen a tanulásba, ez pedig alapjaiban gátolja a fejlődését.

Mindezek arra mutatnak rá, hogy komoly figyelmet kell fordítani az óvodás gyerekek készségfejlődésére és -fejlesztésére, az óvodai-iskolai átmenetre.

A DIFER Programcsomag

A Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Tanszékének kutatói Nagy József professzor vezetésével a hetvenes évektől foglalkoznak a készségek és képességek kutatásával, vizsgálják az óvodás- és kisiskoláskor alapkészségeit, az ún. elemi alapkészségeket.

Mindezek alapján 2003-ban alkották meg a DIFER Programcsomagot:

Diagnosztikus fejlődésvizsgáló és kritériumorientált fejlesztő rendszer 4–8 évesek számára.

A programcsomag kidolgozásának célja az volt, hogy olyan eszköz jöjjön létre, amely segíti az óvodai és iskolai készségfejlesztő munkát. A DIFER-ben szereplő tesztek diagnosztikus képet nyújtanak a készségek fejlettségéről, lefedik annak minden összetevőjét. A készségek fejlettségének diagnosztikus térképe megmutatja, hogy mely összetevőket sajátította már el a gyerek, és milyen fejlesztési teendők vannak még hátra. Egy-egy teszt sikeres megoldása az adott készség optimális begyakorlottságát, elsajátítását jelzi, amit a teszten elért 100 százalékponthoz közeli eredmény mutat. Úgy is fogalmazhatunk, hogy a készség optimális fejlettségéhez, mint kritériumhoz viszonyítva adja meg a gyerekek fejlettségét.

A DIFER mérőeszközcsomag hét elemi alapkészség mérését, fejlesztését segíti. Mindegyikük a személyiségfejlődés, az iskolai tanulás szempontjából kritikus jelentőségű előfeltételnek tekinthető.

Ezek a következők:

- Az íráskészség elsajátításának előfeltétele, kritikus elemi készsége az úgynevezett írásmozgás-koordináció.

- Az olvasás- és írástanulás megkezdéséhez elengedhetetlen a beszédhanghallás.

- A nyelvileg közölt információk vételének egyik meghatározó tényezője arelációszókincs fejlettsége.

- A matematikatanulásé az elemi számolási készség fejlettsége.

- A tudásszerzés, a tanulás, gondolkodás kritikus feltétele többek között atapasztalati következtetésnek és

-a tapasztalati összefüggés megértésének a fejlettsége.

- Az eredményes iskolai beilleszkedés, tanulás további döntő kritériuma a társas kapcsolatok kezelésének fejlettsége (kortársakkal, felnőttekkel), az ún. szocialitás

A vizsgálat menete

A tesztek felvétele egyéni vizsgálat keretében történik. A készségek fejlettségének diagnosztikus feltérképezése körülbelül 45-50 percet vesz igénybe.

Ezt követi egy diagnózis elkészítése az eredmények tükrében, majd az egyéni fejlesztési javaslat összeállítása és a folyamatos fejlesztés megkezdése.

Minden esetben – bizonyos idejű - 4-6-8 hónapos fejlesztés után  megtörténik a kontrollmérés.

A kontrollmérés és a bemeneti mérés eredményeinek összehasonlító elemzése során megállapítom a vizsgált/fejlesztett készségek fejlődésének mértékét és írásban rögzítem az eredményeket.

Tapasztalataim azt mutatják, hogy a szülők jelentős részét érdekli a mérések eredménye; támogatják, hasznosnak ítélik a méréseket és a fejlesztőmunkát.

Ha úgy érzi, bizonytalan, hogy mikor és milyen típusú iskolát válasszon csemetéjének, hívjon bizalommal! Segítek.

 

Hernádiné Sándor Ildikó 

tanügyigazgatási-szakértő, tanító, szaktanácsadó, DIFER-tréner

 

 

 



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 11
Tegnapi: 3
Heti: 69
Havi: 185
Össz.: 26 037

Látogatottság növelés
Oldal: A DIFER- mérésről röviden
Iskola-előkészítés, iskolaérettség-vizsgálat, készségfejlesztés - © 2008 - 2024 - aziskolaelokeszito.hupont.hu

A honlap magyarul nem csak a weblap első oldalát jelenti, minden oldal együtt a honlap.

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »